Hopi Bon!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jip Hinssen - WaarBenJij.nu Hopi Bon!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jip Hinssen - WaarBenJij.nu

Hopi Bon!!

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Jip

12 Maart 2010 | Nederland, Amsterdam

Bon dia…
Hier weer even een berichtje vanuit het nog steeds zonnige Curaçao.
Dankjewel voor alle leuke reacties, lieve mails en sms’jes.
Soms heb ik helemaal niet het idee dat ik zo ver weg ben.
Dit komt vooral ook door skype. Dat is echt de uitvinding van de eeuw.

Zondag 28 februari zou ik eigenlijk bezig zijn met mijn duikbrevet.
Maar aangezien ik niet meer ben doorgegaan, had ik nu tijd over om andere leuke dingen te doen. Samen met Nicole, Sophie, Siri, Rosa, Anouk en Marion ging ik op weg naar de Grote Knip. Ze hadden ons verteld dat dit op zondag erg leuk moest zijn, omdat de locals dan ook allemaal daar naar toe kwamen. Maar daarover zo meteen meer. Op weg naar de Grote Knip kwamen we langs Playa Forti.
Je kunt hier van een 12 meter hoge rots afspringen. Nicole kreeg het in haar hoofd om nu te gaan springen. Ik twijfelde echt heel erg, omdat ik van Stef, onze huisbaas, een aantal negatieve verhalen hierover gehoord had. Ik heb besloten om toch maar niet te springen. Ik weet het… mietje! Maar ja, ik had ook geen zin om fout terecht te komen of zo, want daar zie ik mezelf ook nog wel voor aan.
Ik heb lekker boven staan kijken en samen met Marion en Sophie gefilmd en foto’s gemaakt. Dat moest natuurlijk ook gebeuren. Wie weet ga ik toch nog een keer springen, maar dat zie ik nog wel :)…

Uiteindelijk kwamen we wat later dan gepland aan op de Grote Knip.
Het was echt een super mooi strand. En inderdaad allemaal locals die met zowat hun hele huisvesting een dag op het strand doorbrachten.
Hierdoor was het wel heel druk, maar dat maakte het niet minder gezellig.
We hebben onze ogen uitgekeken en de bbq-lucht en de chille muziek maakten het echt helemaal af. ’s Avonds hebben we met z’n allen nog lekker gegeten bij de tropen. Het was weer een heerlijk weekend.

Op naar de vierde week stage. De tijd vliegt echt.
Omdat het 1 maart was en er weer een nieuwe maand was begonnen, hadden we dus ook weer maandopening. Weer vond ik het heel indrukwekkend om te zien hoe alle leerkrachten en kinderen bij elkaar kwamen om de vlag te hijsen en het volkslied te zingen. Een meisje mocht dit door de microfoon zingen en het was zo mooi dat ik er zelfs kippenvel van kreeg. Wat ik ook nog steeds zo bijzonder vind op stage, is dat iedereen zo gelovig is. Ik bid wel twee keer op een dag met de kinderen. ’s Morgens als ze binnenkomen en ’s middags als ze naar huis gaan weer. Soms bidden we ook nog voordat de kinderen gaan eten.

Verder zijn er deze week nog een paar aparte dingen gebeurd.
Zo hadden we dinsdagmorgen namelijk vleermuizen in onze keuken zitten.
Toen ik de lamp aanmaakte, kwamen die beesten tevoorschijn.
Rianne vond dit behoorlijk eng. Eigenlijk schrok ik meer van Rianne dan van die beestjes, haha. Maar de rest van de morgens hebben we met een plastic zak op onze kop de lamp in de keuken aangemaakt, omdat ze ons verteld hadden dat als die beesten per ongeluk in je haar terecht komen, dat ze er niet meer uit kunnen. Dat vonden we niet echt een plezierig idee!!!
Ook staakte hier de ISLA. Dat is de olieraffinaderij van Curaçao.
Doordat zij staakten, was er hier op het eiland nergens benzine meer.
Gelukkig hadden wij zondag nog getankt, want huisgenootjes hadden een uur in de rij gestaan om te kunnen tanken. Het was echt een grote chaos bij alle tankstations. Bij die raffinaderij is ook de stroomfabriek. Door het staken werd dus ook nog eens de stroom in bepaalde wijken afgesloten. En laat dat nu net in onze wijk zijn.
We hebben van 13:00 tot 17:00 zonder stroom gezeten.
Zelfs de stoplichten deden het niet meer, wat voor een chaos op de wegen zorgde. Onze laptops konden dus ook niet aan de stroom, wat tot het gevolg had dat we niet veel konden doen aan school en ook niet konden internetten.
We hebben toen lekker aan het zwembad gelegen. Wat een straf…
Maar wat wel niet zo tof was, was dat het water, waarmee de wc doorgetrokken moest worden het ook niet deed, omdat de pomp dus op elektriciteit werkte.
En ik had net die dag last gekregen van buikgriep. Ik was er op stage al niet goed aan. En nu kon ik ook niet eens fatsoenlijk naar de wc.
Dat was minder fijn. Donderdag ben ik ook niet naar stage gegaan, omdat ik me te beroerd voelde om voor de klas te gaan staan. Toen Rianne ’s middags terug kwam van stage ging het gelukkig alweer een stuk beter met me. Die dag heb ik nog lekker rustig aan gedaan en ben ik lekker vroeg gaan slapen.

Vrijdag, het was alweer weekend. Wat geniet ik toch van die lekker lange weekenden. Had ik dat in Nederland ook maar. Dat is wel echt iets wat ik ga missen als ik weer terug ben.
Met mijn buik ging het weer helemaal prima. Rianne en ik besloten om naar de Promenade te gaan. Dat is een winkelcentrum waar je lekkere pannenkoeken kunt eten. Vrijdagavond heb ik nog steeds rustig aan gedaan. Samen met Mireille en Marielle hebben we lekker op het terras gezeten.

De volgende morgen (6 maart) zouden Mireille, Laura-Kim, Anita en ik op tijd naar Playa Port Marie gaan. Hier gingen Marielle en Rianne de laatste duik maken en wij zouden hun gaan supporten. Maar toen we de auto van Mireille wilden starten, lukte dat niet. Accu stuk. Dus moesten we eerst wachten op het vrouwtje van de auto.
Gelukkig ging dat sneller dan de vorige keren en konden we na enige vertraging toch richting het strand. Het was ondertussen al lunchtijd en we hebben daar eerst lekker geluncht. Vervolgens hebben we lekker liggen bakken en we hebben gesnorkeld.
Echt leuk om de duikers te volgen met snorkelen. ’s Avonds zijn we naar het happy hour bij Zanzibar op Jan Thiel gegaan. Hier gingen we vieren dat Marielle en Rianne hun duikbrevet gehaald hadden. Ook kon je hier heerlijk bbq-en. Het was erg gezellig want er hing een heel relax sfeertje. Die avond hadden we ook nog housewarming van Marion in Villa Ananas 2. Omdat we allemaal best wel moe waren, hebben we het niet heel laat gemaakt, maar het was evengoed een hele leuke dag.

Zondagmiddag hebben we heel braaf aan school gewerkt.
Voordat we naar Wet & Wild gingen, hebben we hier bij de snackbar lekker friet gehaald met z’n allen. Wet & Wild was weer heel gezellig.
Om half 10 zijn we toch maar weer richting huis gegaan, omdat de volgende morgen de wekker weer heel vroeg zou gaan.

De vijfde week stage begon.
Ik heb ‘het zonnetje van de dag’ ingevoerd in mijn klas.
De kinderen in mijn klas zijn namelijk niet altijd even aardig tegen elkaar. Ze zeggen vaak flauwe dingen over elkaar en klikken heel erg veel. Door ‘het zonnetje van de dag’ leren de kinderen elkaar complimentjes te geven en juist te letten op de dingen die de kinderen goed kunnen. Iedere dag zijn er twee kinderen ‘zonnetje van de dag’. De klas reageerde heel enthousiast. Ik had ook een brief meegegeven aan de ouders, om hen te informeren hierover. Er zijn al een aantal ouders bij me geweest om te zeggen hoe goed en leuk ze het idee vonden. Dat vind ik leuk om te horen.

Maandagavond hadden we een bijeenkomst met alle PABO-studenten die aangesloten zijn bij het Interactum. Twee leraren zijn speciaal naar hier gekomen om ons op te zoeken. Ik kon deze leraren niet persoonlijk, maar we hebben met z’n allen gekletst over de leuke en minder leuke ervaringen tot nu toe. Wat me opviel, was dat wij het wel echt getroffen hebben met ons huis. De verhalen van de anderen waren namelijk niet positief. Kleine kamers, vies, onveilige buurt en ga zo maar door.
De verhalen van de anderen over stage gaven me wel bevestiging dat het hier overal hetzelfde is en dat het normaal is dat de kinderen niet altijd even goed luisteren.
Het was een gezellige avond en we hebben weer een hoop nieuwe mensen leren kennen.

Op stage heb ik ook nog het stoplicht ingevoerd, voor zelfstandig werken.
Dat vinden de kinderen hier namelijk ook heel erg moeilijk.
Ze waren wel enthousiast over het stoplicht.
Eerst had ik een spelletje met ze gedaan.
Als het stoplicht op groen stond, mochten ze gewoon kletsen.
Zette ik het op rood, dan moest het muisstil zijn. Oranje betekende fluisteren.
Rood en groen gingen heel erg goed. Fluisteren kunnen ze hier echt niet.
Dus oranje liep helemaal de mist in.
Samen met de kinderen heb ik regels opgesteld die bij het werken met het stoplicht zouden gelden. Ook heb ik beloningen met hun bedacht als ze goed hun best zouden doen. Vervolgens hebben we samen nog allerlei straffen bedacht, die ik zou kunnen gebruiken als de kinderen zich niet aan de regels zouden houden.
De kinderen kwamen met de meest bizarre straffen: ‘Oren schoonmaken’, ‘mond spoelen met zeep’. Maar gelukkig kwamen ze ook nog met straffen zoals ‘na school 5 minuten blijven zitten’, ‘strafwerk schrijven’ enz.
Ik ga nu bekijken welke beloningen en welke straffen ik ga inzetten. De mond spoelen met zeep gaat het in ieder geval niet worden.
Ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Vandaag heb ik op stage een handvaardigheidles gegeven.
Erg leuk. Ik had eerst een verhaal verteld met een handpop. De kinderen waren heel erg onder de indruk en de betrokkenheid was heel groot.
De werkstukken worden ook heel erg leuk. Als doel heb ik dat iedereen een totaal verschillend eindresultaat krijgt. De werkstukken die ze hier normaal maken, lijken namelijk altijd sprekend op elkaar, omdat ze iets moeten namaken van een voorbeeld. Volgende week ga ik hier mee verder.
Ook ben ik gepromoveerd tot miss popcorn.
Omdat de moeder die altijd popcorn bakt voor de kinderen op stage niet kwam opdagen, heb ik vandaag popcorn gebakken. Erg leuk om te doen.
En natuurlijk ook lekker :).

Vanmiddag zijn we met een paar meiden nog lekker naar het strand geweest.
We moesten ten slotte nog heel even bijkleuren voordat morgen het bezoek van Rianne komt. De moeder, Karen (zus) en Josine (vriendin) komen morgenmiddag aan. Om twee uur moeten we hun van het vliegveld gaan halen.

Nu zondag zitten we alweer op de helft van ons avontuur. Dan zijn we hier alweer zeven weken. Ook met stage zijn we nu precies op de helft. We hebben vijf van de tien weken gehad. Heel raar. De tweede helft zal nog wel sneller gaan, terwijl de eerste helft echt omgevlogen is. Over iets minder dan drie weken zie ik mijn lieve mup en familie weer. Daar kijk ik ook echt naar uit.
Maar eerst de familie van Rianne. We hebben er zin in.

Lieve mensen, ik houd jullie weer op de hoogte…
Dikke knuffel & Ayó

Liefs van Jip




  • 12 Maart 2010 - 06:26

    Aniek:

    Jip!
    Het klinkt weer allemaal super!
    Skype is idd de uitvinding van de eeuw haha..
    Ik zou niet van die rots af durven te springen, wat dat betreft ben ik echt een mietje;-)
    Wat eng van die vleermuizen.. ik zie het al voor me jullie met een zak over je hoofd :-)
    Wel minder dat jullie f geen stroom hadden lijkt me niet echt prettig als je ziek bent en de wc kan niet doorspoelen..,
    Erg leuk om de foto's te zien van jou voor de klas! Wat goed fat je zo'n leuke regeltjes hebt ingevoerd en dat je er leuke reacties op terug krijgt!
    Veel plezier met de ouders van Rianne en Josine!
    Ik ben maar een klein beetje jaloers en ik mis je maar een heel klein beetje ;-)

    Liefs Aniek!

  • 12 Maart 2010 - 10:22

    Maris:

    meid!
    super leuk om weer een verhaaltje van jou te lezen.. 't zal je niet verbazen maar ik mis het daar nog steeds. Wat leuk verzonnen van dat 'zonnetje van de dag', zo gaan ze hopelijk steeds aardiger met elkaar om. En van dat stoplicht! geniaal. al zal het inderdaad moeilijk fluisteren zijn voor die kindjes zoals ik toen al hoorde;)
    De grote knip ziet er echt super mooi uit & jij hebt de flamingo's wel gezien!! :o :P haha
    Meid veel plezier nog deze week, ook met Josine en de familie van Rian. Maar dat zal wel lukke!
    Liefs x Marissa

  • 12 Maart 2010 - 10:35

    Rowan:

    Jip!
    Wat een leuk verhaaltje weer=) Moest vooral lachen dat die kinderen niet kunnen fluisteren, want volgens mij hebben er daar wel meer last van haha.. Maar wel goed bezig zeg!! Hmm en idd niet echt handig van de wc.. vooral op zo'n moment dan:o Maar gelukkig was je weer snel beter! Ik had trouwens wel op zijn minst een foto verwacht van jou met een zak op je hoofd, had ik wel leuk gevonden=) Maar goed dat ik het me zo ook voor kan stellen!!;-)
    Heel veel plezier met de familie van Rianne, en jouwne komt idd ook al bijna dan!

    Dikke kus van Rowan

  • 12 Maart 2010 - 14:53

    Ilse:

    heej juf Jip,

    Wat weer een mooi verhaal.Met die uitspraak over skype ben ik het helemaal eens, toppie!
    Zo te horen heb je weer veel meegmaakt in de super weekenden en op stage:D
    Maar een ding wil ik je even zeggen: Word niet te bruin! Anders maken we over 3 weken Duo Penotti!
    Met mij gaat het trouwens prima, geniet van mijn tijd in Suriname, en tel stiekem al een beetje af naar mijn bezoek aan jou en Rianne op Curacao:p

    Deki Bosi

  • 12 Maart 2010 - 16:46

    Ietje:

    Heej jippie, ;D
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar in het zonnige curacao.
    De verhaaltje die je vertelt zijn leuk maar ook spannend.

    Het zijn inderdaat leuke regels die je hebt opgstelt van het zonnentje in huis en het stoplicht, die regel van het stoplicht die ken ik wel.

    Nou ik wens je nog heel veel plezier en geniet er van, voor je het weet is je avontuur al weer voorbij.

    Veel plezier nog daar,

    xx

  • 12 Maart 2010 - 19:40

    Doret:

    Meid!!
    Leuk verhaaltje.
    Balen zul je nog wel doen over het duiken, maar wel fijn dat je in die tijd ook andere leuke dingen kunt doen;)
    Elke moreg met een zak over je hoofd naar de keuken?? gaan die vleermuizen niet weg:O

    Dan zullen de kinderen we goed hun best doen door de jou bedachte regels, leuk man:D

    Fijn weekend, en veel plezier met het bezoek van Rianne.

    Kus Doret.

    Ps. Leuke foto's en je wordt steeds bruiner:)

  • 13 Maart 2010 - 07:24

    Marlie:

    Ha die jip,
    Wat leuk om je verhaaltje weer te lezen.Leuk dat je die hollandse dingetjes zoals het "zonnetje van de dag" en het "stoplicht" heb ingevoerd. Ik herken het van de meiden van ons.
    Nou veel plezier nog en tot de volgende keer.

    Groetjes van Marlie ( jumbo)

  • 13 Maart 2010 - 13:22

    Nina:

    Ha broene Jip,
    Wat schrijf je toch weer leuk! Ik zou zo die kant op willen komen :) Ik zag de foto's bij de flamingo's. Haha, ben je niet vies geworden? Ik wilde ook vorig jaar gaan kijken, maar schoot iets verder dan gedacht in een gore drap. En wat leuk dat je het zonnetje van de dag op stage gebruikt! Na een paar weken zul je zeker resultaat zien! Heel veel plezier nog, de groetjes aan Rianne!
    X Nina

  • 13 Maart 2010 - 13:34

    Maartje:

    He Jip!

    Zo te lezen gaat bij jullie ook nog alles goed. Ik heb net een hele week achter de rug, dus het word weer eventjes wennen maar dat komt vast goed ;).
    Meid geniet ervan en doe de groetjes aan Rianne!

    xxx Maartje

  • 14 Maart 2010 - 13:36

    Anne:

    He lieve Jip,

    Heerlijk al die foto's en verhalen van jullie! Ik kan helaas maar 2x per week op internet dus probeer dan zoveel mogelijk van jullie te lezen maar dat lukt niet altijd. Het is me wel duidelijk dat jullie daar ook nog volop van alles genieten, heerlijk! En wat me toch wel jaloers maakt zijn al die foto's waarop jullie dag en nacht jurkjes aanhebben. Hier wordt het gelukkig ook steeds beter maar we hebben ook echt bewolkte dagen....Vandaag een goede dag (maar liefst 20 graden, wat voor jullie natuurlijk niks voorsteld haha).

    Geniet er nog van daar met zn tweetjes! liefs x x x anne

  • 15 Maart 2010 - 10:25

    Janine:

    Bonjour!!

    Damn wat ben ik jaloers op dat mooie weer! Hier begint het nu ook wat zonniger te worden met een graad of 12, maar helaas is dat ook nog te koud voor een jurkje ;)
    Zo te lezen hebben jullie het zeer naar je zin! En wat gaat de tijd toch snel he!
    Succes op stage, ik ben ook bezig met het zonnetje van de dag :)

    Xx Janine

  • 15 Maart 2010 - 17:17

    Sharon:

    Heej meis!
    Tis echt nog stieds neet normaal wie broen detse eigelijk wal neet bis :O
    Jammer det t duiken neet mier doorging!
    Maar zoe te zeen waar snorkelen ouk wal un succes ;)
    Leuk het zonnetje van de dag :d
    Ik mis dig wel nog stieds in de bus noar stage huur! :O haha ;)
    Have fun nog meadje! Groetjes aan Rianne! :d

    Kusje!

  • 18 Maart 2010 - 18:54

    Petra:

    HaJip,
    Nog bedankt voor het kaartje,en zo te lezen heb je het erg goed naar je zin.Geniet nog maar lekker ,want je bent al over de helft.Voor dat je het weet ben je weer terug.Maar wij hadden vandaag ook18 graden,waar we heel blij mee waren.jip heel veel groetjes van,Albert en petra.

  • 19 Maart 2010 - 10:15

    Anne:

    Hee Jip!
    Leuk om je verhalen te lezen zeg!!Ik zie mezelf weer helemaal terug op dat mooie eilandje!
    Is het btw gelukt met 'je weet wel'? ;) Ben benieuwd! Veel plezier nog daar!
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Jip

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 54460

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 05 Mei 2010

Curaçao 2010

Landen bezocht: